Saturday, May 14, 2011

Surat Untuk Mak

Mak, 
rupanya dah setahun kan mak pergi..
rasa macam semalam je adik teman mak kat hospital..
masih segar lagi mak, ingatan adik pada mak..
saat adik jaga mak dekat hospital..
saat adik tolong pimpin mak pergi toilet..
saat adik bacakan surah 3 qul dan yaasin untuk mak malam-malam..
saat adik peluk mak masa tidur..
rasa macam baru semalam adik bersama mak kan..
adik selalu teringatkan mak..


Mak, 
mak tahu tak...
setiap kali adik baca surah 3 qul dan yaasin, adik sebak..
sebab surah ni lah yang selalu adik baca tepi mak malam-malam sebelum mak tidur..

mak,
setiap kali adik mengetap bibir, adik mesti teringat kat mak dan berasa sayu..
sebab adik teringatkan muka mak mengetap bibir bila menahan sakit..

masih terngiang-ngiang lagi mak suara mak menahan sakit..
masih terngiang lagi suara mak mengeluarkan kata-kata
 "adik, mak dah tak larat.."
pedih hati ni mak , tapi adik tahan je..


Mak,
mak ingat tak dulu, 
waktu adik pernah suruh mak pergi hospital,
tapi mak tak nak sebab alasan mak, mak dah jemu duduk hospital..
adik paksa jugak mak pergi..
mak tolak.. tak nak jugak..
adik buat muka.. bangun dari duduk sebelah mak dan nak pergi ke dapur..
mak tahan adik.. mak pegang tangan adik dan cakap sambil menangis...
"jangan marah mak"
sebak hati adik ni mak bila dengar mak menangis..

mak,
maafkan adik..
adik bukan marah mak..
apatah lagi berniat nak buat mak menangis..
adik cuma nak mak sembuh..
sebab bila mak duduk hospital,
mak adalah jugak makan dan nampak bertenaga..
maafkan adik mak sebab buat mak menangis..
maafkan adik..


Mak,
mak tahu tak..
selepas mak pergi, adik tak pernah lagi sakit teruk..
adik pun tak tahu macam mana nanti bila adik jatuh sakit..
selalunya kan mak yang jaga adik waktu adik sakit..
mak masakkan bubur untuk adik..
mak suapkan adik..
bila mak suap adik makan,
mesti lepas tu sembuh..
tak sakit dah..
mungkin itu kot orang cakap nikmat tangan ibu ni..
tapi sekarang,
siapa pulak yang akan buatkan bubur untuk adik bila adik jatuh sakit?
siapa pulak yang akan suapkan adik, mak?
rindunya adik dekat mak..

Mak, 
mak tahu tak..
adik selalu nampak orang yang muka macam mak..
bila nampak orang tu, mesti nampak persamaan sikit-sikit dengan mak..
bila nampak orang ni, mesti ada sikit rupa macam mak..
adik pun tak tahu kenapa..
mungkin rindu yang mendalam kot sampai adik nampak mak di mana-mana..

Mak,
adik lagi sikit nak habis belajar..
kan seronok kalau mak dapat tengok adik menggenggam segulung ijazah..
kan seronok bila adik dapat berkongsi kegembiraan dengan mak bila adik dapat tawaran bekerja nanti..
kan seronok kalau mak ada masa perkahwinan adik nanti..
kan seronok bila mak ada saat adik gembira mendapat berita adik mengandung nanti..
kan seronok bila mak jaga adik masa adik berpantang nanti..
seronok kan kalau macam tu..
tapi adik sedar..
mak dah pergi meninggalkan kami..

sebab adik sedar waktu mak menghembuskan nafas terakhir..
sebab adik sedar waktu mak dimandikan..
sebab adik sedar waktu mak dikafankan..
sebab adik sedar waktu mak dikebumikan..

adik tahu mak dah pergi sebab adik tengok mak menghembuskan nafas terakhir..
adik tahu mak dah pergi sebab adik tolong mandikan mak..
adik tahu mak dah pergi sebab adik tengok mak dikafankan..
adik tahu mak dah pergi sebab adik dapat cium dahi mak yang sejuk..
adik tahu mak dah pergi sebab adik tak putus-putus baca yaasin untuk mak..
adik tahu mak dah pergi sebab adik iring mak pergi ke tanah perkuburan
adik tahu mak dah pergi sebab adik tengok mak dikebumikan..
dan adik tahu mak dah pergi sebab adik ada waktu tahlil dijalankan..

adik sedar semua tu dan adik terima segala suratan takdir..
adik cuma nak mak tahu,
yang adik sayang sangat kat mak..
mak adalah mak yang terbaik di dunia ni..
maafkan adik mak
dan halalkan makan minum adik..


anak yang sangat merindui dan menyayangi emak,
adik.

p/s: rasa lega sikit lepas luahkan semuanya kat sini..kalau tak, asyik pendam je..
suke? like la..

7 comment :

nurul lalala said... Reply To This Comment

Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan org beriman..amin..


p/s: sabar la.ada hikmahnya..be strong ok!!

Ecah Shafiee said... Reply To This Comment

faz..adeh..sebak aku bace..

sbr yer..byk2 sedekahkan al-fatihah..
mesti ko sunyi saat org dok celeb mothers day kan.?
sabar k..

kunang-kunang said... Reply To This Comment

semoga dia bersama orang-orang yang beriman.

setiap kali teringatkan mak, sedekahkan alfatihah.

banyakan sabar k. Allah bersama orang-orang yang sabar.

nadira shahid said... Reply To This Comment

same macam ecah, sebak aku bace..
ko bykkan bersabar ye..
kite same2 sedekahkan al-fatihah + yassin..
walaupun mak ko dah pergi, tapi die sentiasa dihati ko kan ;) kalau ko sedeh, tak ade sape nk borak, contact2 la ktorang taw ;)

aqilah malek said... Reply To This Comment

amin..alfatihah..

Munna said... Reply To This Comment

rjn2 sedekahkan alfatihah untuk mak k....dan sy doa awk dpt kumpul duit beli dslr....hehe^^

A'IM said... Reply To This Comment

good gurl.. be happy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...